דפים1 - אתר עין אלשמאליה
נווט למעלה
عنوان: المدرسة الحديثة للعلوم, صندوق بريد 3423
هاتف : 8395890 -04
فاكس : 8395884 -04
ساعات الاستقبال:
 

 יוזמה חינוכית בנושא: החיאת טכנולוגית עתיקות בשיטות חדשניות והמרת אנרגיה.

 
 

עין אל שמאליה - מקור מים חשוב

עין אל שמאליה תופסת מקום מרכזי בתודעה של האוכלוסיה בדלית אל כרמל כתוצאה מכך תופסת גם מקום מרכזי בפרוייקט המדעי של בית ספרנו. ניתן   לחלק את התחום הזה למספר נושאים:

(1) מקור השם.

(2)המקום הגיאוגרפי.

(3)המבנה.

(4)חשיבות המעין.

(5)מצב המעין כיום.

(6)תכנית הפתוח.

(7)בתלב"ס הבית ספרי.

(8)שיטת ההוראה.

1.מקור השם: השם אל שמאליה הוטבע ע"י תושבי דלית אל כרמל. פרושו "הצפוני". בעבר מקום המעין היה מצפון לישוב, אך כיום הבניה הקיפה את המעין מרב הכיוונים והשם אינו תואם את המציאות.

2.המקום הגיאוגרפי: עין אל שמאליה נמצאת לרגלי ההר שעליו נבנה הגרעין הראשון של הכפר. נמצא במרחק כ-  30 מטר ממזרח לבית הספר החדשני ומרחק כ-300   מטר מצפון לבית יד לבנים. (בית אוליפנט) .נ.צ1545.2342  .

3.המבנה: המעין חצוב בתוך סלע חואר קרטוני הוא בנוי בצורה מעגלית בעוד הדפנות נבנו מאבניגיר קשה שהובאו  מהסביבה היותר רחוקה. בבסיסו נמצאת שכבת חואר עבה המהווה את השכבה האטומה המונעת חלחול מים למעמקים. מי התהום מתאספים מעל לשכבה זו, הם מתנקזים מהמדרונות הקרובים וחודרים עד לבסיס המעין משם נשאבו באמצעות דלאים וחבלים.

4.חשיבות המעין: עין אל שמאליה שמשה מקור מים חשוב לדלית אל כרמל בעבר . ניתן לשער שמקום הכפר נבחר  בגלל השקול של הקרבה למקור מים חשוב זה. המעין קרוב גם לאזור המערה ששמש לבעלי החיים וגםלשטחים החקלאיים שספקו את המזון לתושבים. המעין היה סמל לאחדות בתושבים, כולם נתנו כתף בעבודות הבנייה ועבודות התחזוקה. סביב המעין התפתח פולקלור יחוד העובר מאב לבן ואותו אנו מתכוונים להכניס לתוך התלב"ס הבית ספר.

5.מצב המעין כיום: ב 1962 הושלם פרוייקט צנרת המים הזורמים לכל בית בכפר באמצעות חברת מקורות. מאז חשיבות המעין ירדה באופן חד. המעין המשיך לשרת את הרועים בסביבה עד לבנית בית הספר החדשני ב 1995. מצב המעין כיום לא מזכיר דבר ממה שהיה בעבר רק סימני החפירה של החבלים בסלעי הדפנה העליונה יכולים להזכיר לאנשים כמה כוחות וכמה אנרגיות פיזיות הושקעו באזור זה בעבר.

6.תכנית הפתוח: תוכנית הפתוח כפי שהוצגה במסמכים קודמים כוללת גן מדעי בסביבה הקרובה של בית הספר.   התכנית מחולקת לשניים:

א. עבודות תשתית הכוללת הקמת קירות, משטחים, תעלות גדרות ועוד.

ב. הקמת מתקני הגן המדעי.

לאחר השלמת עבודות התשתית יבנו המתקנים של הגן המדעי. הפרוייקט בכללותו יעסוק בהמרת אנרגיה רוח,   מים, שמש. במסמך זה כאמור יהיה הדגש מיוחד על נושא המים.

7. התלב"ס הבית ספרי: התלב"ס הבית ספרי יכלול את הנושאים הבאים:

א. מחזור המים בטבע.

ב. תכונות המים.

ג. חשיבות המים, השימוש במים, הפקת חשמל.

ד. החיסכון במים.

ה. סוגי מעיינות.

ו. דרכי הובלת מים .

ז. המעיינות בסביבת דלית אלכרמל.

ח. עין אל שמאליה, מבנה המעין, השם, המקום הגיאוגרפי, חשיבות המעין, הפולקור שהתפתק סביב המעין.

8. שיטת ההוראה: לצורך הקמת הפרויקט הזה הוקם בבית הספר צוות מורים שתפקידו פתוח התלב"ס הבית ספרי ושימוש במתקני הגן המדעי ללמוד נושא האנרגיה והמים. במערכת השעות של בית הספר תוקדש שעה אחת לכל כתה. צוות המורים הכין את החומר הלימודי דרך דפי הפעלה. הכתה האמורה ללמוד יושבת באמפי תאטרון שיבנה סביב למעין , לאחר הסבר במליאה הכתה מתפצלת לקבוצות עניין.

הקבוצה הלומדת את נושא המים עוברת למתקן המתאים. במתקן יהיה גלגל מסתובב על ציר. הגלגל יונע באמצעות נפילת מים ממאגר גבוה. הגלגל יהיה מחובר לדינמו שיפיק חשמל. החשמל שיופק יפעיל טחנת קמח עתיקה (אבני  רחיים).

המטרות:

א. התלמיד ילמד אחת משיטות הפקת החשמל.

ב. התלמיד ילמד איך להשתמש בחשמל להפעלת מתקן בחיי היומיום.

ג. התלמיד יכיר את ההתפתחות הטכנולוגית שעברה על החברה בכלל ועל החברה הדרוזית בפרט.

ד. התלמיד ילמד את נושא המים בדרך מוחשית.

חומרי הלימוד:

א. דפי עבודה.

ב. סרטים.

ג. תוכנות מחשב.

ד. אינטרנט.

ה.הרצאה של אחד מתושבי הכפר המבוגרים.

 

 

 

 עין אל שמאליה